Hamdan Zoelva Kembali Nahkodai Syarikat Islam

by admin
6 views

RM.id  Rakyat Merdeka – Hamdan Zoelva kembali terpilih menjadi Ketua Umum Syarikat Islam (SI) untuk lima tahun ke depan.

Hamdan ditetapkan secara aklamasi oleh pengurus Syarikat Islam dalam forum Sidang Paripurna VII Kongres Nasional Syarikat Islam ke-41, di Solo, Minggu (5/12). Selain itu, kongres juga menetapkan H. Ahmad Farial sebagai Ketua Dewan Pusat Syarikat Islam.

Dalam kongres ini, Syarikat Islam mengusung tema “Penguatan Dakwah Ekonomi Menghadapi Era Masyarakat 5.0” dengan tagline: “Kembali ke Laweyan” sebagai pengejawantahan ketentuan konstitusi organisasi yang menjadi ajang pertemuan akbar Kaum Syarikat Islam.

BACA JUGA:   SESMI DKI Jakarta: Selamat kakanda Hamdan Zoelva amanah selalu amin. SESMI Bangkit Syarikat Islam Jaya

Spririt kembali ke Laweyan artinya kembali ke adat dan budaya bangsa dengan semangat berusaha bagi anak negeri untuk memajukan usaha kreatif mandiri. Dan, kembali berjuang untuk kemerdekaan sejati. Semangat itu dikobarkan sebagai respons menghadapi era masyarakat 5.0. Yakni, dimana penggunaan artificial intelligent dan teknologi blockchain akan semakin marak pada beberapa tahun mendatang.

BACA JUGA:   Ganjar Ingatkan Syarikat Islam Hadapi Society 5.0, Perlu Rangkul Millennial

Pada momen ini, Hamdan mengajak  umat Islam di Indonesia bersiap menyongsong datangnya era masyarakat baru ini dengat semangat dan mewujudkan kemerdekaan sejati.

“Kemerdekaan sejati adalah ketika umat Islam tidak didikte oleh siapapun dan dia memutuskan kehendaknya sesuai ajaran Islam,” ungkap Hamdan Zoelva, dalam keterangannya. SRF

sumber: rm.id

You may also like

Chat sekarang
Punya Berita Seputar SI? Klik Disini