by

Anies Baswedan Buka Mukernas III Syarikat Islam

Bagikan:
Print Friendly, PDF & Email

E-NewsInd : Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan membuka Musyawarah Kerja Nasional (Mukernas) III Syarikat Islam. Pembukaan Mukernas digelar di Hotel Grand Cempaka, Jakarta Pusat Kamis, 14 November 2019.
Syarikat Islam juga meluncurkan Koperasi Nasional Syarikat Islam Global Mitrasari serta Peluncuran Politeknik Gerakan Tani Syarikat Islam (Gertasi).
Tema kegiatan yang diangkat pada Mukernas ke-3 ini adalah “Pemantapan Implementasi Program Dakwah Ekonomi Syarikat Islam”.
Ketua Umum Syarikat Islam, Hamdan Zoelva menegaskan, Syarikat Islam saat ini tidak ikut dalam politik praktis. Syarikat Islam juga menjaga jarak dengan partai politik manapun dan berfokus pada pemberdayaan ekonomi keumatan, pembangunan pendidikan, serta konsolidasi organisasi.
“Sesuai dengan hasil Kongres Syarikat Islam di Bandung, yang mengamanahkan kepada kita untuk kembali kepada khitah perjuangan Syarikat Islam. Saya sebagai ketua umum berfokus pada 3 hal yakni melakukan konsolidasi organisasi, membangun jejaring keekonomian umat, serta membuat kurikulum sekolah-sekolah di bawah naungan Syarikat Islam,” ujar mantan ketua MK tersebut
Hamdan menjelaskan, keluarnya Syarikat Islam dari politik praktis disebabkan karena persoalan ketimpangan ekonomi masyarakat Indonesia. Penguasaan ekonomi Indonesia kini tidak dimiliki oleh umat Islam. Oleh sebabnya Syarikat Islam memilih untuk berdakwah khususnya di bidang ekonomi.
Sementara itu Gubernur DKI Anies Baswedan mengatakan Syarikat Islam yang merupakan partai pertama melahirkan para pejuang tangguh yang menggelorakan perlawanan terhadap kolonialisme.
“Tokoh-tokoh Syarikat Islam menjadi bibit-bibit perlawanan terhadap kolonialisme di negeri ini,” tutur Anies dalam pidatonya
Dirinya merasa bersyukur adanya Syarikat Islam menjadi tempat yang subur bagi tumbuhnya para pejuang Indonesia.
Mukernas Syarikat Islam berlangsung dari tanggal 14-17 November 2019. Selain Gubernur DKI hadir juga tamu undangan dari negara tetangga, Mantan anggota DPRRI tahun 1971 Zubaedah, dan Mantan Kabreskrim Susno Duadji.(Ach)
sumber: e-newsindonesia.com
BACA JUGA:   SI cabang Banjarnegara: 115 tahun SI, Pergerakan syarikat islam menuju masyarakat 5.0

News Feed