by

Mukernas SI Fokus Penguatan Ekonomi Umat

Print Friendly, PDF & Email

RASILNEWS, CISARUA – Dalam pembukaan Mukernas Syarikat Islam pertama Ketua umum syarikat islam Hamdan Zoelva berpesan syarikat islam harus fokus kepada gerakan dakwah ekonomi. Dimana dakwah ekonomi harus menjadi acuan dan visi misi Syarikat Islam.

Penguatan ekonomi sangat penting artinya bagi kemajuan umat islam. Dalam pembukaan mukernas SI ini juga diperkenalkan SI payment, sebuah aplikasi transaksi bagi anggota syarikat islam.

BACA JUGA:   Ketua DPC Syarikat Islam dikunjungi jajaran Pengurus DPD PKS Kab. Banjarnegara

Mukernas kali ini diadakan usai menggelar Majelis Tahkim/Kongres Nasional ke-40 Syarikat Islam, dengan mengukuhkan Hamdan Zoelva sebagai Ketua Umum Pimpinan Pusat/Lajnah Tanfdziyah Syarikat Islam.

Dalam mukernas kali ini akan diadakan selama 3 hari di Gedung Diklat Mahkamah Konstitusi, Jalan Raya Puncak KM. 83, Cisarua, Kabupaten Bogor, pada tanggal 19-21 Mei 2017.

Dalam Mukernas SI I kali ini diikuti oleh 350 Peserta yang terdiri atas unsur Pimpinan Dewan Pusat, Majelis Syar’i, Pengurus PP/LT, Dewan Wilayah, Pimpinan Wilayah.

BACA JUGA:   Giat rutin Jum'at Berkah berbagi sarapan gratis di Kios SI Mart depan gedung Syarikat Islam Kaltim,

Pelaksanaan Mukernas SI pertama ini merupakan perintah Peraturan Dasar dan Peraturan Rumah Tangga Syarikat Islam (Pasal 30 AD dan Pasal 77 ART) dan kedudukan Mukernas SI sebagai forum pengambil keputusan tertinggi organisasi Syarikat Islam di bawah Majelis Tahkim/ Kongres Nasional Syarikat Islam.

sumber: rasilnews.com

News Feed